@article { author = {Haeri, Narjes sadat and Sadegh, Mahdi and Palizvan, Mohammad reza}, title = {side bias as an index for learning and memory ability in Morris water maze}, journal = {Journal of Animal Research (Iranian Journal of Biology)}, volume = {29}, number = {2}, pages = {138-145}, year = {2016}, publisher = {Iranian Biology Society}, issn = {2383-2614}, eissn = {2383-2622}, doi = {}, abstract = {In this study, relation between spatial learning ability in Morris Water Maze (MWM) and rotational-bias of male and female rats has been studied. Spatial learning ability of 54 male and female rats was evaluated in MWM and the relationship between spatial learning ability and rotational-bias of animal in MWM has been considered. Spatial learning ability in left side rotating male rats was better than those rotating to the right. However, in females, spatial learning ability in right rotating and retrieval of memory in left rotating animals were better. Comparing side-bias in male and female rats showed that spatial learning ability in right rotating and retrieval of memory in left rotating female rats were better than males. Our results showed that spatial learning ability in MWM could be anticipated by knowing the rotational bias of male or female rats in MWM. Considering this variable could help us to better explain the gender differences in the Morris water maze.}, keywords = {Handedness,learning and memory,Morris water maze,Rat,sex}, title_fa = {جهت گردش شاخصی جهت پیش بینی میزان یادگیری و بیاد آوری در ماز آبی موریس}, abstract_fa = {در این تحقیق ارتباط بین یادگیری فضایی موش های نر و ماده در ماز آبی موریس و جهت چرخش آنها مورد بررسی قرار گرفته است. میزان یادگیری 54 سر موش صحرایی نر و ماده نژاد ویستار در ماز آبی موریس سنجیده شد. سپس ارتباط یادگیری فضایی حیوانات در ماز آبی با جهت گردششان در لحظه‌ی رهاسازی مورد ارزیابی قرار گرفت. در موش‌های صحرایی‌ نر میزان یادگیری فضایی چپ‌گردها نسبت به راست‌گردها بهتر بود. در‌حالیکه در ماده‌‌ها، یادگیری فضایی در راست‌گردها و بیادآوری در چپ‌گردها بهتر بود. مقایسه جهت گردش در موش های نر و ماده نشان داد که اگر چه مقایسه کل موش های نر و ماده نشان دهنده عدم وجود اختلاف در میزان یادگیری بین موش های نر و ماده بود، ولی یادگیری در موش های ماده راست گرد و به یاد آوری در موشهای ماده چپ گرد بهتر از معادل های آنها در موش های نر بود. نتایج این تحقیق نشان داد که می توان از روی جهت گردش در اولین آزمون آموزش در ماز آبی موریس، میزان یادگیری موش های صحرایی نر و ماده را پیش بینی نمود. در نظر گرفتن این متغیر می تواند در توجیه تفاوت های جنسیتی در ماز آبی موریس مفید باشد.}, keywords_fa = {دست‌برتری,حافظه و یادگیری,ماز آبی موریس,موش صحرایی,جنسیت}, url = {https://animal.ijbio.ir/article_836.html}, eprint = {https://animal.ijbio.ir/article_836_2aa1a083ae48c1c97ab411e2cfe82417.pdf} }