TY - JOUR ID - 836 TI - جهت گردش شاخصی جهت پیش بینی میزان یادگیری و بیاد آوری در ماز آبی موریس JO - مجله پژوهشهای جانوری (مجله زیست شناسی ایران)(علمی) JA - JAR LA - fa SN - 2383-2614 AU - حایری, نرجس السادات AU - صادق, مهدی AU - پالیزوان, محمدرضا AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشکده پزشکی، گروه فیزیولوژی AD - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 29 IS - 2 SP - 138 EP - 145 KW - دست‌برتری KW - حافظه و یادگیری KW - ماز آبی موریس KW - موش صحرایی KW - جنسیت DO - N2 - در این تحقیق ارتباط بین یادگیری فضایی موش های نر و ماده در ماز آبی موریس و جهت چرخش آنها مورد بررسی قرار گرفته است. میزان یادگیری 54 سر موش صحرایی نر و ماده نژاد ویستار در ماز آبی موریس سنجیده شد. سپس ارتباط یادگیری فضایی حیوانات در ماز آبی با جهت گردششان در لحظه‌ی رهاسازی مورد ارزیابی قرار گرفت. در موش‌های صحرایی‌ نر میزان یادگیری فضایی چپ‌گردها نسبت به راست‌گردها بهتر بود. در‌حالیکه در ماده‌‌ها، یادگیری فضایی در راست‌گردها و بیادآوری در چپ‌گردها بهتر بود. مقایسه جهت گردش در موش های نر و ماده نشان داد که اگر چه مقایسه کل موش های نر و ماده نشان دهنده عدم وجود اختلاف در میزان یادگیری بین موش های نر و ماده بود، ولی یادگیری در موش های ماده راست گرد و به یاد آوری در موشهای ماده چپ گرد بهتر از معادل های آنها در موش های نر بود. نتایج این تحقیق نشان داد که می توان از روی جهت گردش در اولین آزمون آموزش در ماز آبی موریس، میزان یادگیری موش های صحرایی نر و ماده را پیش بینی نمود. در نظر گرفتن این متغیر می تواند در توجیه تفاوت های جنسیتی در ماز آبی موریس مفید باشد. UR - https://animal.ijbio.ir/article_836.html L1 - https://animal.ijbio.ir/article_836_2aa1a083ae48c1c97ab411e2cfe82417.pdf ER -